Из альбома - саундтрека к документальному фильму "Apollo: Atmospheres and Soundtracks" (о похождениях экипажа "Аполло" на Луне), как результат сотрудничества Brian Eno, Daniel Lanois и Roger Eno.
Как и все вокруг, я сидел перед телевизором и с замиранием сердца следил за первой высадкой человека на Луну. Но по двум причинам эта запись оставила меня разочарованным. Во-первых, небольшой экран со своими тусклыми цветами был неадекватен обозримости пространства - это смотрелось как наихудшая версия сериала "Star Trek". Во-вторых, подача самого материала была утомляющей: быстрые вставки, вырезки и слишком много экспертов. Величие и загадочность события были опущены до уровня земной болтовни.
В прошлом году (речь идет о 1982-м - прим. авт.) я получил письмо от Ала Рейнерта с предложением написать музыку к серии его фильмов "Миссии Аполло"... Я был очень вдохновлен этим проектом. Это предоставило возможность изобразить чувство пребывания в безграничном пространстве, бесконечной темноте, невесомости, видения "голубой" планеты с небывалой высоты и первых шагов на другой планете. Я не считал это приключенческим фильмом, и это не музыка к приключенческому фильму. Фильм - это представление настроений, уникальная смесь ощущений, которые доселе человек не испытывал; он расширяет чувства человека точно так же, как эти миссии расширили границы Вселенной. Надеюсь, что музыка будет способствовать этому."
Все, что я могу добавить - это то, что автор как нельзя лучше описал свою собственную работу, сотворенную вкупе с коллегами по цеху. Это изумительный, чистый, глубокий по своему ощущению, действительно "космический", очень мелодичный и мягкий эмбиент. Пожалуй, это одна из самых фундаментальных работ в дискографии Ино, не говоря уже о его брате и коллеге Лануа. И, пожалуй, это одна из самых фундаментальных работ в истории эмбиент-музыки вообще.
Композиции с альбома впоследствии использовались режиссерами уже игрового кино в их звуковых дорожках.
Brian Eno © prolixear.ru
One of the odd things about instrumental music is that it can trigger off different moods in different people, even when they agree on its merits. “An Ending (Ascent)” is one piece that some find desolate and depressing where others see rhapsody. It appears on the 1983 album Apollo – Atmospheres and Soundtracks, an ambient collaboration between Brian Eno, his younger brother Roger and producer Daniel Lanois. The record is loosely inspired by the Apollo moon missions. As an album it has its moments, but it’s not particularly exceptional. Apart from the 4 minutes 20 of this track, that is.
“An Ending (Ascent)” has an astonishing psychological resonance with a lot of people. Out there in webworld you’ll find a surprising number of passionate testaments acclaiming it as the greatest, most moving piece of music of all time, and many folk who want it played at their funeral. It’s difficult to work out how it has the immense power that it undoubtedly does possess. On the face of it, it’s just a series of chords (mainly in a minor key) that ebb and flow. There’s no dramatic progression, no changes of structure, nor any conventionally repetitive melody. And yet it is so much more than a chilled out ambient wash of sound. I think its secret is in the way that it uses a series of ‘dissolves’ for each chord change. If you think of a computer slide show, the dissolve setting makes each picture fade into the next so that, for a large part of the process, there are a series of ever changing composite images in between each focussed shot. Eno does the same with this track. Rather than a clang and fade that would be achieved with the percussive action used on an acoustic instrument, each chord fades in, climaxes and then fades away, bleeding into the next one in the process. It sounds totally different to most music we hear, and have been conditioned to hear over centuries, and this, I think, gives it its other-worldly quality.
Other-worldly music is, by its very nature, suited to outer space (an other-worldly place!). Thus “An Ending” is so effective at conjuring up some pretty cosmic resonances. With closed eyes, it really is possible to drift into a state that borders on blissful rapture listening to it. And that may be the key why different people have such polarised responses of mood to it. It can unlock emotions and memories that can be moving in very different ways. It can release inhibited grief, but also can induce a kind of mesmeric joy not a million miles away from the effects produced by mild dosages of hallucinogens or other dissociative narcotics. It’s a stunning piece of music, whichever way you look at it.
dezji.wordpress.com